Toyota przy współpracy z wydobywczym gigantem BHP rozpoczęła testy elektrycznego Hiluxa. Przez 12 miesięcy pojazd ten będzie sprawdzany w trudnych warunkach pracy na terenie największego portu przeładunkowego rudy żelaza w Australii.
Od końca listopada 2024 roku pracownicy Portu Hedland korzystają z elektrycznej Toyoty Hilux z podwójną kabiną, pojemną skrzynią ładunkową oraz efektownym orurowaniem przedniego pasa. Pojazd ten jest wykorzystywany w dokładnie ten sam sposób, co i inne samochody użytkowe z silnikami wysokoprężnymi. Dane i opinie po trwającym rok teście zostaną przekazane Toyocie.
Matthew Callachor, prezes Toyota Australia, mówiąc o tym projekcie, podkreślił:
„Toyota od lat realizuje wielotorową strategię dekarbonizacji. We współpracy z BHP rozwijamy prototyp elektrycznego Hiluxa. To ważny krok w tworzeniu niskoemisyjnych technologii dla segmentu lekkich samochodów użytkowych, które poddawane są wymagającym warunkom pracy w górnictwie”.
Elektryczne pojazdy Toyoty
Toyota Hilux nie jest pierwszym elektrycznym prototypem marki testowanym przez australijskie BHP. W 2021 roku do pracy w kopalni BHP Nickel West w Australii Zachodniej trafił Land Cruiser 70, w którym wysokoprężny silnik V8 został zastąpiony motorem elektrycznym. Kilka lat wcześniej w kopalni miedzi BHP Olympic Dam w Południowej Australii testowano prototyp Voltra eCruiser, czyli Land Cruiser 70, do którego napęd elektryczny opracowała firma Autoline.
Współpraca z wydobywczym gigantem
Toyota i BHP zacieśniły kooperację w sierpniu 2023 roku. Podpisano wówczas porozumienie o współpracy (MoU), które przewiduje wspólne działania na rzecz dekarbonizacji w australijskiej działalności BHP, w tym m.in. projektowanie i testy lekkich pojazdów użytkowych.
Geraldine Slattery, prezes BHP Australia, tak to podsumowała:
„Mamy około pięciu tysięcy lekkich pojazdów użytkowych. Naszym celem jest pełna elektryfikacja floty. Testy elektrycznego Hiluxa pozwolą nam ocenić jego potencjał nie tylko w górnictwie, ale także dla przyszłych użytkowników tego modelu”.